ANSØGNINGSPROCESSEN FOR VAREMÆRKER
Varemærkeregistrering er essentiel for juridisk beskyttelse af dit brand. Der findes flere ruter til at sikre et varemærke: Ibrugtagning, dansk registrering, EU registrering, og international registrering. Valget af rute påvirker processen betydeligt. I denne guide gennemgår vi de vigtigste trin.
IBRUGTAGNING
Når du aktivt benytter dit varemærke i erhvervsmæssig sammenhæng, for eksempel ved at navngive din forretning eller fremme dit produkt med et specifikt navn, opbygger du en form for beskyttelse. Dette skaber en varemærkeret ved ibrugtagning
Det er essentielt, at denne anvendelse er “vedvarende” og har en udstrækning der er “mere end lokalt afgrænset”. Dette indebærer, at dit varemærke skal være anerkendt og brugt over et bredere geografisk omfang og ikke blot inden for en enkelt by eller provins. Bevis herfor kræver en stærk dokumentation.
Selvom det kan virke fristende at forlade sig på denne type “naturlig” varemærkebeskyttelse, er det meget mere sikkert at have dit varemærke officielt registreret.
Ved at registrere opnår du flere fordele: Én er en juridisk anerkendelse af dit varemærke, den styrker din sag i eventuelle retstvister, og den gør det lettere at udvide beskyttelsen til andre lande. Sagt med andre ord, vil en registreret rettighed altid være den juridisk stærkeste.
DANSK VAREMÆRKEREGISTRERING ®
EU VAREMÆRKEREGISTRERING ®
At sikre sit varemærke i hele EU kan være afgørende for virksomheders succes på det europæiske marked, idet det giver omfattende juridiske rettigheder til at forfølge enhver, der forsøger at udnytte dit varemærke i medlemslandene.
Som det er værd at bemærke, er den mest effektive måde at opnå denne omfattende beskyttelse på at indgive en EU-varemærkeansøgning. Med en enkelt ansøgning kan du opnå beskyttelse af dit varemærke i alle 27 EU-lande, inklusiv Danmark. Denne proces administreres af Det Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO). Læs mere om varemærker hos EUIPO. Behandlingen af en EU-varemærkeansøgning tager typisk mellem 2-3 måneder, hvorefter der følger en 3-måneders periode, hvor tredjeparter kan gøre indsigelse mod registreringen af dit varemærke.
Når dit varemærke er registreret i EU, er beskyttelsen i teorien ubegrænset. Det eneste krav er, at du betaler en fornyelsesafgift hvert tiende år for at opretholde registreringen. Dette sikrer, at dit varemærke fortsat er beskyttet i hele EU, hvilket kan være afgørende for din virksomheds vækst og succes på det europæiske marked. Vores team står klar til at assistere dig gennem hele processen med at sikre dit varemærke i EU.
INTERNATIONAL VAREMÆRKEREGISTRERING ®
At sikre sit varemærke internationalt kan være afgørende for virksomheders succes på de globale markeder, idet det giver omfattende juridiske rettigheder til at forfølge enhver, der forsøger at udnytte dit varemærke i de registrerede lande.
For at opnå denne omfattende beskyttelse er den mest effektive metode at indgive en ansøgning gennem Madrid-protokollen for international varemærkeregistrering. Med denne proces kan du med en enkelt ansøgning opnå beskyttelse af dit varemærke i over 120 lande ved at vælge fra de medlemslande, der er tilknyttet systemet. Denne proces administreres af Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendom (WIPO). Læs mere om varemærker på wipo.int.
Behandlingstiden for en international varemærkeansøgning kan variere, men efter indgivelsen følger der typisk en periode, hvor tredjeparter kan gøre indsigelse mod registreringen af dit varemærke i de enkelte lande. Når dit varemærke er registreret gennem Madrid-protokollen, er beskyttelsen i teorien omfattende og langvarig. Det primære krav er, at du betaler en fornyelsesafgift for at opretholde registreringen, hvilket sikrer, at dit varemærke fortsat er beskyttet i de valgte lande.
Den internationale varemærkeregistrering er afgørende for at sikre din virksomheds brand og identitet på tværs af landegrænser.
Lige meget hvilken vej du overvejer at tage, står vi klar til at guide og hjælpe dig igennem processen.
Vi står parat til at yde råd og vejledning uden omkostninger for dig.
Udfyld blot formularen, og vi vil kontakte dig hurtigt.
Du er naturligvis også velkommen til at tage telefonen og give os et kald, eller sende os en mail.
- 71 74 74 50
- kd.arujj@ofni