Din virksomheds vækst og succes kan i høj grad være knyttet til et kraftfuldt brand, og derfor er det essentielt at tage hånd om det. En måde at sikre dette på er gennem anvendelse af et varemærke, som giver dig eksklusiv ret over de aspekter, der karakteriserer din forretning. Dette omfatter ofte elementer som firmaets navn, logo eller produktnavne.
Stå stærkt med et registreret varemærke og du kan sikre din virksomheds unikke identitet. Et registreret varemærke giver eksklusive rettigheder til dit firmas navn, logo eller produktnavne og beskytter dem mod kopiering. Det kan styrke din markedsposition, øge kundetilliden og understøtte din virksomheds vækst. Registrering af et varemærke er derfor en strategisk investering i din virksomheds fremtid.
I det globale erhvervslandskab fungerer begrebet “trademark” ofte som bro mellem dansk og engelsk terminologi. Selvom “trademark” er et velkendt begreb i det meste af verden er det korrekte danske ord “varemærke”. Et varemærke beskytter din virksomheds identitet, herunder dens navn, logo og produkter, og forhindrer uautoriseret brug eller kopiering. Det spiller en afgørende rolle i at beskytte disse rettigheder på den internationale scene, hvor det danske udtryk “varemærke” måske ikke er bredt anerkendt, her kan du bruge “trademark” i stedet.
At forstå forskellen mellem disse udtryk er et spørgsmål om sprog, men det er afgørende for at positionere din virksomhed effektivt i hele verden. I en stadig mere sammenkoblet global økonomi er klar forståelse af sådanne begreber afgørende for at sikre, at din virksomhed både er beskyttet og anerkendt internationalt. Hos Jacobsen Jura kan vi hjælpe dig med at navigere i disse forviklinger.
Ud over de nævnte fordele giver et registreret varemærke dig eneret til at anvende mærket inden for det relevante marked og muligheden for at forhindre andre i at benytte identiske eller forvekslelige kendetegn. Du får også ret til at gøre indsigelse mod nye varemærkeansøgninger, der ligner dit eget.
Et registreret varemærke giver desuden en række yderligere fordele: Det kan yde passiv beskyttelse i visse jurisdiktioner, styrke din position i sager om krænkelse, virke afskrækkende på potentielle krænkere og giver dig ret til at anvende ®-symbolet, som af mange forbrugere opfattes som et kvalitetsmærke.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.
En registreret varemærkeret er dit juridiske bevis for ejerskab, og det kan stoppe andre i at kopiere eller efterligne dit brand, inklusive virksomhedens navn, logo eller dens produktnavne. Som ejer opnår du en eneret.
En registreret varemærkeret kan hjælpe dine kunder med at genkende din virksomhed eller dine produkter, skabe adskillelse fra dine konkurrenter og tilknytte en bestemt kvalitet til dit brand, hvilket kan tilføre betydelig værdi.
Med et registreret varemærke kan du sælge eller licensere dit varemærke til tredjeparter, som kan være en indtægtskilde, især hvis du planlægger at udvide forretningen, f.eks. gennem en franchise-aftale.
Et registreret varemærke signalerer seriøsitet, potentiale og styrker tilliden hos potentielle investorer og tilbyder større sikkerhed for deres investeringer. Så sørg for at lægge vægt på din registrering i dit pitch.
Vi håndterer betalingen af dette gebyr for at fremskynde processen. Vi er bekendte med de mest gængse gebyrsatser. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.
Med en dansk varemærkeansøgning får du beskyttelse af rettighederne til ord, navn, logoer og slogans inden for Danmarks grænser. Når du ansøger om registrering af et dansk varemærke, tager behandlingen typisk 2-3 måneder. Derefter starter en 2-måneders periode, hvor andre kan indgive indsigelser mod at få mærket registreret. I princippet varer en varemærkeregistrering for evigt. Du skal dog huske at betale en fornyelsesafgift hvert tiende år for at bibeholde registreringen.
Ekskl. moms og gebyrer
Med kun én ansøgning kan du sikre dit varemærke beskyttelse i samtlige 27 EU-lande, herunder Danmark. For EU varemærkeansøgninger tager det som regel 2-3 måneder at behandle sagerne. Efter dette følger en 3-måneders indsigelsesperiode, hvor tredjepart har mulighed for at fremsætte indsigelser mod mærkets registrering. At have en varemærkeregistrering i EU varer i teorien for evigt. Det eneste krav er, at du betaler en fornyelsesafgift hvert tiende år for at beholde registreringen.
Ekskl. moms og gebyrer
For international beskyttelse af dit varemærke har vi to valgmuligheder: Vi kan enten benytte det globale ansøgningssystem kaldet Madrid-systemet, eller du kan indgive en ansøgning direkte til de nationale myndigheder i de respektive lande. Snak med os om det, så kan vi vejlede.
Ekskl. moms og gebyrer
Mange erhvervsdrivende er ofte i tvivl om, hvordan de bedst beskytter sig. Nogle, der forsøger at registrere sig selv, ender med at blive omfattet af de forkerte klasser. I sådanne tilfælde hjælper en registrering ikke meget. Vi rådgiver naturligvis om, at registreringen bør omfatte de korrekte klasser og de relevante lande. Kontakt os, hvis du vil høre nærmere.
Et varemærke udgøres af unikke tegn, der bruges til at identificere varer eller tjenester fra andre varer af samme type. Ifølge varemærkeloven og varemærkeforordningen kan varemærker bestå af:
Tidligere skulle varemærker kunne gengives grafisk, men nu er det “kun” nødvendigt, at mærkerne kan gengives klart og præcist. Dermed kan dufte og smage potentielt blive beskyttet i fremtiden.
Det er vigtigt at notere, at selvom produktets form eller emballage kan beskyttes, skal forbrugerne opfatte dette udseende som et kendetegn for en vare. Derudover er der begrænsninger i, hvilke former eller egenskaber ved et produkt der kan registreres som varemærker, især hvis de udelukkende er bestemt af produktets karakter, er nødvendige for et teknisk resultat, eller giver produktet en væsentlig værdi.
Langt de fleste varemærker kan inddeles i de 11 typer, som følger efter registreringsbekendtgørelsens § 3, stk. 4, nr. 1-11:
Type af varemærke | Beskrivelse |
Ordmærke | Et varemærke, der udelukkende består af ord, bogstaver, tal, andre faste typografiske standardtegn eller en kombination heraf. |
Figurmærke | Et varemærke, hvor der anvendes tegn, stil eller layout, som ikke er standard, eller en grafisk fremstilling eller farve, herunder varemærker som udelukkende består af figurative elementer eller af en kombination af verbale og figurative elementer. F.eks. logoer mv. |
Formmærke | Et varemærke, som består af eller omfatter en tredimensional form, herunder beholdere, emballage, produktet selv eller deres udseende. |
Positionsmærke | Et varemærke, som består af den særlige måde, hvorpå varemærket er anbragt eller fastgjort på produktet. |
Mønstermærke | Et varemærke, der udelukkende består af et sæt elementer, der gentages regelmæssigt. |
Farvemærke (enkelt farve) | Et varemærke, der udelukkende består af en enkelt farve uden konturer. |
Farvemærke (farvekombination) | Et varemærke, der udelukkende består af en kombination af farver uden konturer. |
Lydmærke | Et varemærke, der udelukkende består af en lyd eller en kombination af lyde. |
Bevægelsesmærke | Et varemærke, der består af eller omfatter en bevægelse eller en ændring i placeringen af varemærkets elementer. |
Multimediemærke | Et varemærke, der består af eller bliver til af en kombination af billede og lyd. |
Hologrammærke | Et varemærke, der består af elementer med holografiske karakteristika. |
Dit varemærke kan være afgørende for din virksomheds succes. Foruden den kraftige identitet og genkendelighed det kan give din virksomhed, er der betydelige fordele ved at sikre dets registrering:
At investere i dit varemærke er at investere i din virksomheds fremtid. Det er ikke bare et logo eller et navn; det er en repræsentation af dit brand, din kultur og de værdier, du ønsker at dele med verden. Registrering sikrer, at denne identitet forbliver sikker og udelukkende din.
Dit varemærke kan være afgørende for din virksomheds succes. Foruden den kraftige identitet og genkendelighed det kan give din virksomhed, er der betydelige fordele ved at sikre dets registrering:
At investere i dit varemærke er at investere i din virksomheds fremtid. Det er ikke bare et logo eller et navn; det er en repræsentation af dit brand, din kultur og de værdier, du ønsker at dele med verden. Registrering sikrer, at denne identitet forbliver sikker og udelukkende din.
I Danmark er der klare kriterier for registrering af varemærker. De samme regler gælder i EU og størstedelen af verden. Disse hindringer kaldes absolutte hindringer, da Patent- og Varemærkestyrelsen kan afvise registrering med begrundelse i disse af egen drift – også kaldet en afvisning ex officio.
For det første skal alle varemærker have et klart særpræg. Dette betyder, at mærket skal være unikt og ikke blot en generel beskrivelse af varen eller tjenesteydelsen. For eksempel vil mærker, der kun beskriver varernes art, beskaffenhed, mængde eller anvendelse, blive betragtet som manglende særpræg.
Desuden må mærker ikke vildlede offentligheden. For eksempel, hvis et mærke fejlagtigt antyder, at det er økologisk eller særligt gavnligt for miljøet, og ikke er det, kan det blive afvist.
Varemærker, der strider mod lovgivningen, offentlig orden eller almindelig sædelighed, vil også blive afvist. Dette kan omfatte mærker, der anses for usædelige eller stødende.
Der er også bestemmelser vedrørende brugen af officielle symboler og emblemer. Uden den nødvendige godkendelse vil mærker, der bruger nationale flag, emblemer eller lignende officielle symboler, blive afvist.
Endelig er der hindringer, der relaterer sig til internationale aftaler, som Danmark eller EU er en del af. For eksempel kan mærker, der overtræder bestemmelserne for beskyttelse af geografiske betegnelser, traditionelle benævnelser for vin eller garanterede traditionelle specialiteter, blive afvist. Der er få andre absolutte hindringer – f.eks. varemærkerettigheder ansøgt i ond tro og særregler ifm. registrering af plantesortsnavne.
Patent- og Varemærkestyrelsen spiller en central rolle i at sikre, at disse forhindringer overholdes. Deres beslutninger sikrer, at kun mærker, der opfylder de nødvendige kriterier, bliver registreret. Som følge heraf skal virksomheder og enkeltpersoner være omhyggelige og velinformerede, når de søger om registrering af et varemærke for at undgå unødvendige komplikationer. Derfor kan det klart anbefales af få vejledning under ansøgningsprocessen.
Ud over de absolutte er der også en lang række relative hindringer.
Når en varemærkeansøgning støder på en relativ hindring, betyder det ikke nødvendigvis, at Patent- og Varemærkestyrelsen direkte afviser registreringen. I stedet informeres ansøgeren om potentielle konflikter, hvorefter det er op til ansøgeren at overveje det næste skridt. Skulle ansøgeren vælge at fortsætte trods advarslen, og når varemærket krænker andres rettigheder, kan den krænkede part tage affære.
Grundlaget for disse relative hindringer er mange. De inkluderer scenarier, hvor et varemærke:
Endelig er det vigtigt at bemærke, at i visse tilfælde kan disse relative hindringer overtrumfes, hvis indehaveren af de ældre rettigheder giver sit samtykke til registreringen.
For virksomheder og enkeltpersoner, der overvejer at registrere et varemærke, er det essentielt at forstå både de absolutte og relative registreringshindringer for at sikre en gnidningsfri og juridisk robust varemærkeregistrering. Det sørger vi for ved Jacobsen Jura.
Når du har givet udtryk for et klart ønske om varemærkeregistrering og alt det praktiske er på plads, undersøger vi, om der findes eventuelle absolutte ansøgningshindringer. Derefter udarbejder vi en varefortegnelse i samarbejde med dig. Kort sagt beskriver en varefortegnelse, hvilke kategorier og klasser du ønsker at søge varemærkeregistrering indenfor. Som udgangspunkt er det disse klasser, du opnår beskyttelse i.
Når vi har gennemgået eventuelle absolutte hindringer og varefortegnelsen, udarbejder vi en ansøgning. Denne indsendes til den relevante ansøgningsinstans: I Danmark er det Patent- og Varemærkestyrelsen, læs mere på deres hjemmeside, i EU er det EUIPO, læs mere på deres hjemmeside, og internationalt er det ofte WIPO, læs mere på deres hjemmeside, under Madrid-systemet. I denne forbindelse skal vi drøfte, hvilke lande der skal designeres, da dette har stor indflydelse på både behandlingstiden og prisen. Såfremt der ikke ansøges gennem Madrid-systemet, skal der ansøges ved de enkelte registreringsagenturer. Vi skal nok hjælpe dig med at afgøre, hvad der er bedst i din konkrete situation.
Behandlingstid:
Dog kan alle ansøgninger tage længere tid, hvis din ansøgning rammer indsigelser eller andre problemer.
Kravet om særpræg i forbindelse med registrering af et varemærke er en af de såkaldte absolutte hindringer. Kravet er beskrevet og defineret i varemærkelovens § 13 og indeholder tre hovedkrav:
Disse krav tjener to formål:
Baseret på EU-domstolens praksis beskytter særprægskravet også mod at enkelte erhvervsdrivende får eneret på generelle elementer som farver eller basale former.
Varemærker kan være ord, tal, logoer, billeder, lyde, farver m.m. Selvom særprægskravet gælder alle varemærketyper, kan der være nuancer i hvordan det vurderes, afhængig af mærkets type og hvordan sådanne tegn normalt opfattes i markedet. Herunder i de forskellige lande der søges en varemærkeret i.
Når du skal indgive en varemærkeansøgning, er der en række vigtige overvejelser, du bør tage stilling til:
Inden ansøgning er det altid en god idé at konsultere med en juridisk rådgiver, som kan hjælpe dig med at sikre, at alle relevante overvejelser er taget. Jacobsen Jura står klar til at hjælpe dig i processen.
Efter registrering skal du sørge for at bruge dit varemærke indenfor en 5-årig periode. Ellers kan en anden part anmode om, at dit varemærke bliver ophævet, hvis det kan bevises, at du ikke har brugt det i denne periode. Dette er for at sikre, at kun aktive varemærker er i registret, hvilket giver plads til andre virksomheder at registrere deres mærker.
5-årsperioden starter fra din varemærkes registreringsdato. Men bemærk, hvis dit varemærke blev registreret før 1. januar 2019, var reglerne anderledes. For disse varemærker bør du tjekke styrelsens register for at finde ud af, hvornår 5-årsperioden starter.
Teknisk set gælder en varemærkeregistrering evigt, men den skal fornyes hvert 10. år fra ansøgningsdatoen.
Hvis dit varemærke ikke fornyes, vil det ikke længere være registreret. Så skal man indgive en ny registrering.
For at forny dit varemærke, skal du betale et fornyelsesgebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen. Dette kan gøres tidligst 6 måneder før udløbet af registreringsperioden og senest 6 måneder efter udløbet, dog med et forhøjet gebyr ved for sen betaling.
Som en service sender Patent- og varemærkestyrelsen en påmindelse til varemærkeindehavere i form af et girokort med en vejledning. Dog er det vigtigt at huske, at rettidig betaling altid er dit eget ansvar. Det samme gælder for EU-registreringer.
Hvad er kollektivmærker? Kollektivmærker bruges af medlemmerne af en bestemt organisation eller sammenslutning. Disse mærker viser, at et produkt eller en tjeneste kommer fra en gruppe af producenter eller leverandører, som er medlemmer af denne organisation. Et kollektivmærke kan for eksempel tilhøre en brancheforening, og kun medlemmer af denne forening må bruge mærket.
Eksempel: Hvis en forening af økologiske landmænd har et kollektivmærke, kan kun landmænd, der er medlemmer af denne forening og opfylder foreningens krav, bruge dette mærke på deres produkter.
Hvad er garanti- eller certificeringsmærker? Garanti- eller certificeringsmærker (også kendt som certificeringsmærker) angiver, at et produkt eller en tjeneste opfylder bestemte standarder eller krav, som er fastsat af mærkeindehaveren. Disse mærker kan bruges af alle, der opfylder de fastsatte kriterier, og mærkeindehaveren skal sikre, at standarderne overholdes.
Eksempel: Et velkendt eksempel er Ø-mærket, som certificerer, at fødevarer er økologiske i henhold til danske regler. Producenter, der opfylder kravene til økologisk produktion, kan få lov til at bruge Ø-mærket på deres produkter.
Overvågning af dit varemærke sikrer, at du beskytter din investering og kan forhindre, at andre misbruger eller kopierer dit brand. Hvert år registreres over 1 million nye varemærker i Europa, og hvis du ikke er opmærksom, kan nogle af dem skabe problemer for din forretning. Selvom et registreret varemærke advarer konkurrenter om din rettighed, skal du selv handle, hvis nogen krænker dit mærke.
Hvordan kan jeg selv overvåge mit varemærke?
Når man opdager en potentiel krænkelse af sit varemærke, kan det føles overvældende. Derfor har vi sammensat en simpel guide til, hvordan man kan håndtere situationen:
Det er vigtigt at huske på, at det ikke altid er nødvendigt at gå til juridiske skridt med det samme. En åben og ærlig kommunikation kan ofte løse de fleste konflikter. Men hvis det bliver nødvendigt, er det godt at kende sine rettigheder og muligheder. Der kan vi naturligvis hjælpe.