Ophavsretten er til for at beskytte dig imod, at dine værker bliver kopieret og brugt af andre uden din tilladelse. Nærmere bestemt siger § 2 i ophavsretsloven, at:
”Ophavsretten medfører […] eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse […]”
Desværre er der rigtig mange erhvervsdrivende, der ikke er bekendte med loven om ophavsret, og derfor bruger andres materiale i deres markedsføring.
Der er en udbredt misforståelse blandt mange af de krænkere, vi har sager imod, om at billeder på Google ikke er underlagt ophavsretsloven eller at man fragiver sig sin ophavsret, når man lægger sit materiale på sociale medier. Dette er selvfølgelig ikke rigtigt. Søger du på et billede på Google, står der endda, at billedet kan være underlagt ophavsret. Har du kreeret et værk, så er ophavsretten din, og den forsvinder ikke af, at du offentliggør det. Der er selvfølgelig særlige regler i forhold til sociale medier, der siger at mediet kan bruge dit værk til diverse ting, men det betyder på ingen måde, at andre bare kan bruge dit materiale frit.
De fleste ved, at man ikke bare må tage en sang eller film og komme sit eget navn på, og begynde at videresælge den for selv at tjene penge på den. De samme regler gælder for billeder og tekster, og man kan undres over, hvorfor det er så svært et koncept at forstå, når det så gælder f.eks. en tekst på nettet, siden så mange krænker rettighedshavernes ophavsret.
Det kan være, du tænker, at det er fint nok, at erhvervsdrivende bruger dit materiale i deres markedsføring, men jeg vil i dette indlæg komme omkring nogle rigtig gode grunde til, at du ikke bare skal lade stå til, når andre kopierer dine billeder eller tekster.
Når du bruger både tid og penge på SEO, så er det fordi du gerne vil ligge i toppen af søgeresultaterne på Google. Formentlig lever du af besøgende på din hjemmeside, og derfor er flere besøgende på din hjemmeside lig med at du kan få løn i næste måned. Når andre stjæler dine billeder eller tekster, og bruger i deres egen markedsføring, gør de dit indhold mindre unikt i Googles øjne. Jo flere gange dit indhold fremgår på internettet, jo lavere kommer du i søgeresultaterne.
De erhvervsdrivende der bruger dit materiale er sådan set skyld i, at din virksomhed tjener færre penge – derfor er lige netop SEO også en kæmpe stor grund til, at du skal opretholde din ophavsret.
Sætter man ophavsret lidt på spidsen, kan man sige, at hvis alle stjæler hinandens indhold, hvem gider så blive ved med at lave nyt indhold? Jo mere der bliver stjålet, jo mindre bliver der kreeret nyt indhold.
Ophavsretten er med til at give rettighedshaverne, som dig, incitament til at lave mere materiale, fordi de netop har muligheden for at tjene penge på det, på den måde de vil. De har altså muligheden for at leve af at skabe materiale, og dermed kan og vil de som regel også skabe mere.
Uden den ophavsretlige beskyttelse, ville alle nye kreationer essentielt set blive værdiløse, da ingen har lyst til at betale, hvis de kan få gratis.
Sidst men ikke mindst er det jo i strid med loven, at andre bruger dine billeder eller tekster uden din tilladelse. Det er selvfølgelig en stor grund til ikke bare at lade ophavsretlige krænkelser ske.
Ophavsretlige krænkelser er som regel ikke sager for politiet, og derfor må du selv agere detektiv og holde styr på, hvem der bruger dit materiale, og sætte ind når nogen gør det uden din tilladelse.
Hvis jeg har inspireret dig til at komme i gang med at stoppe krænkelser af dit ophavsretligt beskyttede materiale, er du mere end velkommen til at kontakte os, vi hjælper dig gerne, om det er med en uforpligtende samtale eller specifikke sager, du gerne vil have os til at håndtere.
Jacobsen Jura ApS
Dronningensgade 23
5000 Odense C
CVR: 40 38 90 24
Kontakt os
Vores betingelser
© 2024 – Jacobsen Jura ApS